how to get to sleep
חיפוש
דף הבית » כללי » מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?

מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?

מהי אוטוקרטיה?

אוטוקרטיה היא צורת ממשל שבה לאדם יחיד יש כוח מוחלט על המדינה. אדם זה ידוע כאוטוקרטי, והם בדרך כלל ראש המדינה או ראש הממשלה. אוטוקרטים הם בדרך כלל שליטים תורשתיים, אך הם יכולים גם להיבחר או למנות אותם. אוטוקרטיות מקושרות לרוב עם משטרים מדכאים וסמכותיים, אך לא כל האוטוקרטיות הן בהכרח דיקטטורות.

מאפיינים של אוטוקרטיה

אוטוקרטיות מאופיינות בהיעדר בלמים ואיזונים על כוחו של האוטוקרטי. המשמעות היא שלאוטוקרט יש את הכוח לקבל החלטות מבלי להתייעץ עם אף אחד אחר. לאוטוקרטים יש גם את הכוח למנות ולפטר פקידי ממשל, והם יכולים לחוקק חוקים ללא כל תשומת לב מהעם. אוטוקרטיות קשורות בדרך כלל למשטרים מדכאים, שכן לאוטוקרט יש את הכוח לקבל החלטות ללא כל אחריות.

דוגמאות לאוטוקרטיות

לאורך ההיסטוריה, היו דוגמאות רבות של אוטוקרטיות. מצרים העתיקה נשלטה על ידי סדרה של פרעונים, שנחשבו לשליטים אלוהיים. בעידן המודרני, צפון קוריאה היא דוגמה לאוטוקרטיה, שכן היא נשלטת על ידי משפחת קים. דוגמאות נוספות לאוטוקרטיות כוללות את ערב הסעודית, קובה ובלארוס.

מהי דיקטטורה?

דיקטטורה היא צורת ממשל שבה לאדם יחיד יש כוח מוחלט על המדינה. אדם זה ידוע בתור דיקטטור, והם בדרך כלל ראש המדינה או ראש הממשלה. דיקטטורים בדרך כלל ממונים או נבחרים, אבל הם יכולים להיות גם שליטים תורשתיים. דיקטטורות מקושרות לרוב עם משטרים מדכאים וסמכותיים, אך לא כל הדיקטטורות הן בהכרח אוטוקרטיות.

מאפיינים של דיקטטורה

דיקטטורות מתאפיינות בהיעדר בלמים ואיזונים על כוחו של הדיקטטור. המשמעות היא שלרודן יש את הכוח לקבל החלטות מבלי להיוועץ באף אחד אחר. לדיקטטורים יש גם את הסמכות למנות ולפטר פקידי ממשל, והם יכולים לחוקק חוקים ללא כל תשומה מהעם. דיקטטורות קשורות בדרך כלל למשטרים מדכאים, שכן לרודן יש את הכוח לקבל החלטות ללא כל אחריות.

דוגמאות לדיקטטורות

לאורך ההיסטוריה, היו דוגמאות רבות לדיקטטורות. רומא העתיקה נשלטה על ידי שורה של דיקטטורים, שמונו על ידי הסנאט. בעידן המודרני, סוריה היא דוגמה לדיקטטורה, שכן היא נשלטת על ידי משפחת אסד. דוגמאות נוספות לדיקטטורות כוללות את עיראק, ונצואלה וזימבבואה.

השוואה מהירה

אוֹטוֹקרַטִיָה רוֹדָנוּת
שליט תורשתי או נבחר שליט מונה או נבחר
כוח מוחלט על המדינה כוח מוחלט על המדינה
אין בלמים ואיזונים אין בלמים ואיזונים
מזוהה עם משטרים מדכאים מזוהה עם משטרים מדכאים
דוגמאות: צפון קוריאה, ערב הסעודית, קובה דוגמאות: סוריה, עיראק, ונצואלה

למרות שאוטוקרטיות ודיקטטורות דומות במובנים רבים, ישנם כמה הבדלים מרכזיים בין שתי צורות הממשל. אוטוקרטיות קשורות בדרך כלל לשליטים תורשתיים, בעוד שדיקטטורות מקושרות לרוב לשליטים ממונים או נבחרים. אוטוקרטיות מקושרות בדרך כלל גם למשטרים מדכאים, בעוד שדיקטטורות יכולות להיות יותר פתוחות ודמוקרטיות.

שאלות ותשובות

  • ש: האם אוטוקרטיות ודיקטטורות זהות הדבר?
  • ת: לא, אוטוקרטיות ודיקטטורות זה לא אותו דבר. אוטוקרטיות קשורות בדרך כלל לשליטים תורשתיים, בעוד שדיקטטורות מקושרות לרוב לשליטים ממונים או נבחרים. אוטוקרטיות מקושרות בדרך כלל גם למשטרים מדכאים, בעוד שדיקטטורות יכולות להיות יותר פתוחות ודמוקרטיות.
  • ש: האם אוטוקרטיות ודיקטטורות תמיד מדכאות?
  • ת: לא בהכרח. אוטוקרטיות ודיקטטורות יכולות להיות מדכאות, אבל הן גם יכולות להיות יותר פתוחות ודמוקרטיות. זה תלוי באוטוקרט או בדיקטטור הבודד ובמדיניות שהם מיישמים.
  • ש: האם יש היום דוגמאות לאוטוקרטיות או דיקטטורות?
  • ת: כן, ישנן דוגמאות רבות של אוטוקרטיות ודיקטטורות כיום. צפון קוריאה היא דוגמה לאוטוקרטיה, בעוד שסוריה היא דוגמה לדיקטטורה. דוגמאות נוספות כוללות את ערב הסעודית, קובה, עיראק, ונצואלה וזימבבואה.

לסיכום, אוטוקרטיות ודיקטטורות הן שתי צורות ממשל שבהן לאדם יחיד יש כוח מוחלט על המדינה. אוטוקרטיות קשורות בדרך כלל לשליטים תורשתיים, בעוד שדיקטטורות מקושרות לרוב לשליטים ממונים או נבחרים. אוטוקרטיות מקושרות בדרך כלל גם למשטרים מדכאים, בעוד שדיקטטורות יכולות להיות יותר פתוחות ודמוקרטיות. למידע נוסף על אוטוקרטיות ודיקטטורות, בדוק את הסרטון הזה ביוטיוב .

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן